A A A K K K
для людей з порушеннями зору
"Інклюзивно-ресурсний центр" Солотвинської селищної ради

ДО УВАГИ БАТЬКІВ ЯК ВИЗНАЧИТИ ВІДХИЛЕННЯ У МОВЛЕННЄВОМУ РОЗВИТКУ ДИТИНИ

Дата: 20.05.2022 11:09
Кількість переглядів: 711

Діти - це найголовніше, що у нас є. Вони наше майбутнє. І сьогодні ми як ніколи раніше усвідомлюємо всю глибину такого твердження.

Сьогодні наші діти народжуються у нелегкий час і потребують посиленої уваги з боку дорослих як до здоров’я, емоційного стану, так і до розвитку, зокрема до розвитку мовлення.

???? Мовлення – це засіб комунікації дитини. Ми розуміємо, як важливо, щоб дитина вміла сповістити оточуючих про себе, про свої потреби, особливо - в надзвичайних ситуаціях.

Батьків завжди хвилював розвиток мовлення дитини, ця тема залишається актуальною. На сторінках ФБ навіть зараз ми зустрічаємо дописи батьків з питаннями до логопедів.

Пропонуємо інформацію, яка буде корисною батькам дітей раннього віку.

ЕТАПИ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ ДИТИНИ, ЯКІ ВІДПОВІДАЮТЬ ВІКОВИМ НОРМАМ

Розвиток активного мовлення дитини відбувається у декілька етапів. Найпершим проявом мови дитини являється крик.

???? 2-3 міс.

На зміну крику приходить гуління (передумова появи мовлення). Гуління – вимова голосних звуків, близьких до «а», «у», «и». Можливо у сполученні з приголосним «г». Початковий період гуління інколи позначають як «гукання» - короткі та відривчасті вокалізації типу «гу», «га».

Гуління носить спонтанний характер і проявляється у дитини в стані спокою, частіш за все у присутності дорослих, нерідко супроводжується посмішкою та першим сміхом.

Наявність гуління свідчить про те, що дитина чує людські розмови і тренує свій слуховий та артикуляційний апарати, готуючись до появи мовлення.

Це етап активної підготовки мовленнєвого апарату до вимовляння звуків. Одночасно здійснюється процес розвитку розуміння мовлення, немовля вчиться керувати інтонацією.

???? 7-9 міс.

Стадія лепету - домовного розвитку маляти. Лепет – це поєднання ритмічно повторюваних складів: «ба-ба-ба», «дя-дя-дя», «ма-ма-ма», «та-та-та», з допомогою яких дитина виражає свої бажання та вимоги або просто «грає» зі звуками голосу. Часто лепет супроводжує предметно-маніпулятивну діяльність дитини і активізується у відповідь на звернене до нього мовлення дорослого.

Згодом складові ланцюжки стають більш різноманітними, до їх складу додаються різнотипні склади. При цьому виявлена наступна закономірність: послідовність появи звуків у лепеті (спочатку губні приголосні, потім передньоязичні і т.д.) аналогічна послідовності появи звуків в словесному мовленні.

???? 9-11 міс.

Маля наслідує звуки мовлення дорослого («модульований лепет», «мелодійний лепет»). В цей період дитя вже може повторити інтонацію та послідовність звуків за дорослим. На цьому етапі, користуючись відкритими складами, дитина вже починає позначати ними об’єкти навколишнього світу. У дитини активно розвивається пасивне мовлення, тобто розуміння значення слів.

???? 11-13 міс.

З’являється декілька свідомо вжитих дитиною слів. Це двоскладові слова, що складаються з однакових складів: «мама», «дядя» і т.п. Кількість слів до 2-х років значно збільшується (близько 300 слів із різних частин мови).

???? 2-3 роки.

У 2 роки починається оволодіння фразовим мовленням, з’являються перші речення. Наповнення речення та грамотність їх будови збільшується та покращується дуже швидко. Внутрішній світ дитини розширюється, урізноманітнюється, розвивається уява. До 3,5 років словник дитини налічує більше 1000 слів.

Це етапи мовленнєвого розвитку дитини, які відповідають віковим нормам.

А зараз будьте уважні!

ОЗНАКИ ПОРУШЕННЯ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ:

???? на кінець 1-го місяця немовля ніколи не кричить перед годуванням;

???? на кінець 4-го місяця- не гулить і не посміхається, коли з ним говорять;

???? на кінець 5-го місяця, знаходячись на маминих руках, не намагається відшукати предмет або тих людей, яких мама називає; не прислухається до музики;

???? у 7 місяців не впізнає голоси рідних, не може вірно реагувати на інтонацію, не надає перевагу мелодичним брязкальцям;

???? у 9 місяців у дитини відсутній лепет, вона не повторює за дорослим різні звукосполучення та склади, не відтворює інтонацію дорослого;

???? на кінець 10-го місяця дитя не киває головою на знак заперечення, або не робить рух рукою на знак прощання;

???? у 1 рік не може вимовити жодного слова, не виконує найпростіше прохання («покажи», «дай», «принеси»); дитина не здатна реагувати на похвалу чи на зауваження з приводу поганої поведінки;

???? у 1 рік 4 місяці не вживає адекватно ситуації слова «мама», «тато»;

???? у 1 рік 9 місяців не може вимовити 6 усвідомлених слів;

???? у 2 роки дитина не може показати на собі частини тіла, які йому називає дорослий; не виконує складні інструкції типу «Піди на кухню і принеси чашку»; не впізнає на світлинах близьких;

???? до 2,5 років не розуміє різницю між словами «великий» та «малий»;

???? у 3 роки не розуміє короткі віршики, казочки, не намагається їх переказати, не називає своє ім’я та прізвище;

???? у 4 роки не знає назв основних кольорів; не слухає казки; не може розказати жодного віршика.

????Досі існує думка, що до логопеда необхідно звертатись після 5 років. Проте, при тяжких порушеннях мовлення, до 5 років вже багато чого згаяно, приходиться виправляти вже невірно сформоване мовлення. В ранньому дитинстві можна допомогти формуванню правильного та чистого мовлення значно швидше та ефективніше.

Відомо, що найбільш чуттєвим для формування мовлення є вік від 1,5 до 3-х років. Чим раніше виявлено порушення мовлення, тим швидше та легше його можна подолати.

?? Звертаємо вашу увагу, що занепокоєння у батьків повинна викликати затримка мовлення не тільки тоді, коли дитині виповнилось 2 роки, а значно раніше - коли запізнюється гуління та лепет.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень