Інклюзія — процес, а не ярлик для людини.
Інклюзивну освіту часто сприймають виключно як навчання дітей з інвалідністю. Але це стереотип: поняття інклюзивної освіти значно ширше. Її базова концепція — дотримання прав усіх дітей без винятку на здобуття якісної освіти. Дитиною з особливими освітніми потребами вважається дитина, яка потребує додаткової підтримки в освітньому процесі. Це можуть бути діти з інвалідністю, біженці, діти, які належать до етнічних, релігійних і мовних меншин, діти із захворюваннями ВІЛ/СНІД, сироти тощо. Навіть дитина, яка лише на певний час випала з освітнього процесу через хворобу або інші причини, на якийсь період теж стає дитиною з особливими освітніми потребами.
На жаль, багато хто вживає термін «інклюзивні діти». Це неправильно. Не забувайте, інклюзія — процес, а не ярлик для людини.
Отже, настав час приділити увагу термінам, що ми їх вживаємо. Ми закликаємо вас бути вкрай обережними зі словами. Пам’ятайте, образити людину дуже легко!
Пропонуємо вам невеликий глосарій термінів, що стосуються інклюзії.
І на закінчення. Якщо вам за родом діяльності або в силу обставин доводиться спілкуватися з дітьми, в яких є особливі потреби, пам’ятайте: кожна дитина — окрема особистість зі своїми інтересами й уподобаннями, зі своїми здібностями і навіть талантами. Слід змінити фокус із того, що вона НЕ МОЖЕ, на те, що вона МОЖЕ. Сприймайте індивідуальні відмінності людей як корисний ресурс, а не як проблему.