Чому важливо з раннього віку займатися розвитком дітей з РАС?
Розлади аутистичного спектра (РАС) – це група нейророзвиткових порушень, які впливають на соціальну взаємодію, мовлення та поведінкові особливості дитини.
Діти з РАС можуть мати труднощі у встановленні контакту з однолітками, не реагувати на звернення, уникати зорового контакту, а також проявляти повторювані рухи або надмірну фіксацію на певних об’єктах.
У якому віці можна виявити РАС?
Перші ознаки аутизму можуть проявлятися вже у віці 1,5-2 років, проте точний діагноз зазвичай встановлюється після 3 років.
До ранніх симптомів належать: Відсутність або затримка мовлення; Немає емоційної відповіді на оточуючих; Уникання фізичного контакту; Відсутність спільної уваги (дитина не ділиться інтересами, не вказує на предмети, які її цікавлять); Стереотипна поведінка (гойдання, махання руками, повторювані рухи); Складність у сприйнятті змін.
Чому ранній розвиток має вирішальне значення?
У віці до 6 років мозок дитини дуже пластичний, що дозволяє формувати нові нейронні зв’язки та компенсувати певні порушення розвитку.
Що дає раннє втручання?Покращення комунікативних навичок – навіть якщо дитина не говорить, можна навчити її альтернативних способів спілкування (жестова мова, піктограми).Розвиток соціальної взаємодії – поступово дитина вчиться взаємодіяти з оточенням, встановлювати контакт, грати з іншими дітьми.Зниження рівня тривожності та поведінкових труднощів – адаптація до нових ситуацій відбувається легше, зменшується кількість раптових емоційних реакцій.Підготовка до навчання – розвивається увага, пам’ять, логічне мислення, що дає дитині змогу краще сприймати інформацію.
Логопед – для розвитку мовлення та комунікації. Дефектолог – для корекції когнітивних процесів. Психолог – для підтримки емоційного стану. Реабілітолог – для розвитку моторних навичок, які впливають на мовлення та самостійність.