✅Види порушень усного мовлення 👇
✅Види порушень усного мовлення: 👇
📌Мовлення — це складна психофізіологічна функція, що формується під впливом роботи центральної нервової системи, органів артикуляції та слуху, когнітивних процесів і мовленнєвого середовища. Порушення мовлення можуть бути спричинені різними факторами: неврологічними, анатомо-фізіологічними, психолого-педагогічними. Вони відрізняються за своєю природою, ступенем тяжкості та можливістю корекції.
Основні види порушень усного мовлення
🔹 Дислалія – порушення вимови окремих звуків при збереженому слуху та нормальному інтелекті. Причинами можуть бути анатомічні особливості артикуляційного апарату (механічна дислалія) або неправильне мовленнєве середовище (функціональна дислалія).
🔹 Дизартрія – порушення мовлення, пов’язане з недостатньою іннервацією м’язів артикуляційного апарату (наслідок ураження центральної або периферичної нервової системи). Характеризується нечіткою вимовою, змінами темпу, ритму, сили голосу.
🔹 Ринолалія – порушення тембру голосу і звуковимови через анатомічні чи функціональні зміни в піднебінні (наприклад, при розщілинах).
🔹 Алалія – глибоке недорозвинення мовлення внаслідок ураження мовленнєвих зон мозку. Розрізняють:
• моторну алалію (дитина розуміє мовлення, але не може говорити або має значні труднощі);
• сенсорну алалію (дитина не розуміє зверненого мовлення, хоча чує звуки).
🔹 Афазія – втрата або порушення вже сформованого мовлення через ураження мозку (інсульт, черепно-мозкова травма тощо).
🔹 Заїкання (логоневроз) – порушення темпу, ритму й плавності мовлення, спричинене судомами мовленнєвих м’язів. Часто посилюється в стресових ситуаціях.
🔹 Тахілалія – надмірно швидке мовлення, що призводить до спотворення звуків і слів, “ковтання” закінчень, порушення інтонації.
🔹 Брадилалія – патологічно уповільнене мовлення, що може супроводжуватися нечіткою артикуляцією, монотонністю.
🔹 Афонія/дисфонія – порушення або повна втрата голосу через проблеми з голосовими зв’язками, неврологічні або психоемоційні фактори.
🔹 Мовленнєва апраксія – порушення моторного програмування мовлення, при якому дитина має труднощі з точним виконанням артикуляційних рухів.
✅ Чи впливають ці порушення на письмо та читання?👇
Так, мовленнєві розлади можуть супроводжуватися порушеннями письма й читання:
✏ Дислексія – специфічне порушення навички читання, яке проявляється у труднощах зі сприйняттям і відтворенням тексту.
✏ Дисграфія – порушення письма, що проявляється у стійких помилках, пов’язаних із недостатнім розвитком мовленнєвих функцій.
Наукові дослідження підтверджують: раннє логопедичне втручання, комплексний підхід (медичний, психологічний, педагогічний) та індивідуальна корекційна робота значно покращують результати мовленнєвої реабілітації.