A A A K K K
для людей з порушеннями зору
"Інклюзивно-ресурсний центр" Солотвинської селищної ради

ЯК ДОПОМОГТИ ДИТИНІ НАВЧИТИСЬ ЧУТИ З КОХЛЕАРНИМ ІМПЛАНТОМ. Поради вчителя-дефектолога

Дата: 13.04.2022 13:43
Кількість переглядів: 130

ЯК ДОПОМОГТИ ДИТИНІ  НАВЧИТИСЬ ЧУТИ З КОХЛЕАРНИМ ІМПЛАНТОМ

 

1. Надівайте  процесор кохлеарного імпланта (КІ) дитині у включеному стані на самому тихому режимі. Надівши КІ, проговоріть декілька разів /па-па-па/, привертаючи  увагу дитини до вашого обличчя і її вуха («Ти чуєш? Так, молодець!»). Стимулюйте дитину повторити /па-па-па/, це допоможе їй швидше усвідомити, що вона чує з КІ свій голос, буде стимулювати її вимовляти звуки.

 

2. Через 5–10 хв. збільшить підсилення процесора КІ. Якщо у дитини відсутні неприємні відчуття від гучних звуків (поплескайте в долоні, погримайте  залізною банкою з камінцями або ложкою в чашці), то можна ще збільшити  гучність. Якщо дитина злякалась, закліпала очима, здригнулась — підсилення  слід зменшити.

 

3. В  перші дні користування КІ необхідно намагатись поступово збільшувати підсилення протягом дня, щоб дитина звикала до нових звуків. Але необхідно уникати неприємних відчуттів дитини від гучних звуків. На заняттях встановлюйте максимальне підсилення (при цьому у дитини не повинно бути неприємних реакцій на гучні звуки), а в шумних приміщеннях — зменшить підсилення.

 

4. Пізніше, після встановлення стабільних параметрів настройки процесора, аудіолог повідомить, яку програму краще використовувати. Діти старшого віку самостійно вибирають прийнятну  програму.

 

????5. В перший місяць за годину до сну краще встановлювати менше підсилення на процесорі КІ, особливо якщо дитина збуджується і швидко стомлюється.

 

6. Вимовляючи /па-па-па/, покажіть дитині, що вона не чує, коли ви відводите магніт з її голови (декілька разів обережно відведіть магніт від голови  обережно поверніть його на місце). Це дуже подобається дітям і допомагає їм швидше  усвідомлювати звуки і їх зв'язок з КІ.

 

7. Тихо постукайте по столу декілька разів, привертаючи увагу дитини  до дії, покажіть на своє вухо, скажіть: «Я чую! Здорово!». Попросіть її постукати по столу, послухайте разом, показуючи на своє вухо: «Здорово! Я чую!». Робіть це з радісною мімікою — вона зрозуміла дитині і викликає інтерес до слухання. Так само зробіть з іншими звуками — пошкребіть по столу, покашляйте,  почмокайте, погримайте ключами та ін.  Деякі діти старше 4-х років чують ці звуки вже в перші дні використання КІ.

 

8. Швидше  всього дитина  навчається  виявляти, що звук є чи його нема. Тому для розвитку слухання спочатку краще використовувати  різкі звуки, які  можна самим «включити/виключити». Наприклад, постукати по столу, включити/виключити воду, подзеленчати ложкою в склянці, покашляти та ін.

 

9. Весь  час грайтесь разом з дитиною з різними звуками, пам’ятаючи, що спочатку вона повинна почути звук декілька разів, щоб усвідомити його. Спочатку потрібно привертати зорову увагу до звуку. Поступово, в міру налаштування процесора КІ і накопичення у дитини  досвіду слухання, вона буде реагувати на все більшу кількість різних звуків.

 

10. В усвідомленні дитиною оточуючих звуків і накопиченні нею слухового досвіду допоможе альбом, де ви разом малюєте предмети, які створюють ці звуки  (або наклеюєте картинки, фото) і підписуєте короткими реченнями («дзвіночок дзвенить», «машина гуде», «дівчинка плаче»). Крім цього корисно завести сторіночку: «Я чую!» і «Я упізнаю ці звуки!». Цей альбом використовується під час занять з педагогом та вдома, називаючи предмети, звуки, дії.

 

11. В альбомі доцільно розміщувати сторіночки з малюнками та фотографіями, пов’язаними з подіями життя родини.  Для малюків корисна сторіночка з картинками тварин з підписаними назвами та звуконаслідуваннями до них. 

 

12. Якщо дитина чує 2 звуки, то пограйте в гру «Що це було?».  При цьому дитина повинна упізнати, який звук ви створили – почмокайте, постукайте,  поплескайте в долоні та ін.

 

13. Коли ви вчите дитину відгукуватись на ім’я, то кличте її декілька разів, поки вона не повернеться. Якщо вона повернулась, похваліть її і зробіть щось з нею (пограйтесь, дайте щось, поведіть мити руки та ін.). Необхідно, щоб дитина зрозуміла, що коли вона чує цей звук і озирається, відбувається щось важливе для неї. Якщо вона не повернулась, підійдіть до неї, повторюючи ім’я, поки дитина не побачить ваше обличчя.  Зверніть її увагу на свої губи: «Так , я кличу тебе, Саша! Саша! Ти чуєш? (показуючи на вухо) Молодець!». Скажіть декілька разів, показуючи на неї і на себе: «Саша», «Мама». Після цього обов’язково зробіть з дитиною щось разом.

 

14. Говорячи щось дитині, повторюйте слово чи фразу 3 рази. В перший раз дитина просто чує якийсь звук, але не встигає його аналізувати. Але вона почне уважно слухати і після повторення вже може запам’ятати слово. Якщо дитина не взяла потрібний предмет, не виконала дії після повторення, скажіть слово/фразу ще раз, супроводжуючи жестом, щоб полегшити розуміння слова/фрази. Обмежте використання жестів при спілкуванні з дитиною. Але не  прибирайте їх зовсім! Використовуйте жести тільки після того, як ви 2 рази назвали слово/фразу.

 

15. Для розвитку у дитини реакцій на звуки добре підходить мобільний телефон – його можна сховати і пошукати по звуку, з ним можна послухати різні мелодії, потанцювати під ритм мелодії. Якщо в кімнаті декілька дітей, можна організувати змагання «Хто знайде швидше», а коли дитина навчиться упізнавати 2 мелодії, грати в гру «Чий телефон дзвонить – мами чи тата?».

 

16. При спілкуванні з малюком завжди залишайте паузу між своїми репліками, щоб  мін міг вам відповісти, навіть якщо поки що не говорить.

 

17. Якщо дитина ще не говорить і не вимовляє звуки, стимулюйте це робити, поклавши її руку на своє горло, коли ви щось вимовляєте. Дитина відчує  при цьому вібрацію.  Далі другу руку дитини покладіть на її горло, щоб вона спробувала щось промовити, спочатку контролюючи свої відчуття за допомогою руки. Похваліть та порадійте разом з нею за намагання вимовити щось голосом! Користуйтесь таким  засобом регулярно, щоб розвинути уміння вимовляти звуки і користуватися голосом для спілкування. 

 

18. Дитині, яка вміє читати, можна написати слово/фразу, яку вона не упізнала  на слух.  Дати прочитати, а потім декілька разів повторити, не дивлячись на папір.  Це допоможе запам’ятати звучання слова/фрази, а також поступово покращить вимову.

 

Робіть  все весело, перетворіть  процес слухання в захоплюючу гру! Дитина повинна побачити по вашій міміці, як це весело і цікаво!


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень