Новини
14:46 11.02.2025
МЕТОДИ ТА ФОРМИ РОБОТИ З БАТЬКАМИ ФАХІВЦІВ ІРЦ
Основні напрямки співпраці з батьками: -психолого-педагогічна просвіта батьків; -залучення батьків в навчально-виховний процес; -участь батьків в управлінні навчально-виховним процесом. Основні форми взаємодії з батьками дітей /законними представниками дітей з ООП:09:52 07.02.2025
Чому важливо з раннього віку займатися розвитком дітей з РАС?
Розлади аутистичного спектра (РАС) – це група нейророзвиткових порушень, які впливають на соціальну взаємодію, мовлення та поведінкові особливості дитини.13:00 06.02.2025
МІФ:«Якщо дитина не говорить у 3 роки,значить, заговорить пізніше»
11:04 05.02.2025
Арт-техніка "Китайський дракон"
Арт-техніка "Китайський дракон"15:05 04.02.2025
Як розвивати дрібну моторику у дітей?!
Дрібна моторика – це здатність здійснювати дрібні рухи руками. Добре розвинена дрібна моторика дозволяє не тільки впевнено брати предмети, виконувати нескладні побутові завдання, але також красиво писати, малювати, шити та ін. Навіщо розвивати дрібну моторику?! Крім того, що дрібна моторика гарантує акуратне виконання більшості побутових, навчальних і творчих завдань, вона також безпосередньо пов’язана з розвитком мови. Тому, якщо батьки хочуть, щоб їх дитина не мала проблем з говорінням, недостатньо тренувати артикуляцію і мовленнєвий апарат. Важливо також звертати увагу і на роботу з рухом кистей, пальців. Крім мови, моторика рук також активізує пам’ять та увагу. Ще дрібна моторика рук – те, що оцінюють перед прийомом дитини до школи. Якщо її рухи злагоджені, можна зробити висновок, що вона подужає письмо, буде уважною і сконцентрованою на заняттях. Як розвивати дрібну моторику? Як і все інше, розвиток дрібної моторики відбувається у дітей в своєму особливому темпі (у когось швидше, у когось – повільніше). Щоб допомогти дитині удосконалювати навички, використовують різноманітні ігри та іграшки. Ігри на розвиток дрібної моторики рук для дітей Коли малюк зовсім маленький (з 7-8 місяців), розвивати моторику можна масажами долоньок, пальчиків. Потирайте їх, погладжуйте тощо. Щоб у дитини розвивався хапальний рефлекс, давайте іграшки після того, як вона потягне за них, докладе зусилля. Ще одна гра, яку пропонують з раннього віку – розривання паперу. Нехай дитина мацає паперовий листок, мне, рве на шматочки. З віком (з 2 років або 3 років) ускладнюйте ігри на розвиток моторики. Ознайомлюйте малюка з текстурами. Наприклад, підійдуть крупи. Зшийте саморобні тканинні м’ячики з наповнювачами з різних круп. Такі м’ячі розвивають тактильні відчуття. Допомагайте перекладати предмети з однієї посудини в іншу. Навчіть виконувати нескладні «домашні» завдання: відкручування кришок, використання прищіпок, перебирання круп. Це прості способи поліпшити координацію рухів рук. Як результат, виконуючи подібні вправи, вже в 4 роки – 5 років дитина зможе без допомоги батьків малювати чіткі лінії, збирати іграшки, вирізати, застібати одяг. Які є ще нескладні ігри, що розвивають дрібну моторику: • малювання олівцями, фарбами, крейдою; • зав’язування і розв’язування бантів, вузлів; • поробки з природних матеріалів; • плетіння прикрас з бісеру; • ліплення; • малювання на піску; • розфарбовування малюнків; • пришивання ґудзиків, тощо. Спритність рук можна легко розвивати за допомогою підручних засобів, які є у кожного вдома. Щоб урізноманітнити дітям дозвілля, використовуйте також розвиваючі іграшки для моторики. Вони повинні бути в арсеналі кожного з батьків. Які є іграшки для розвитку дрібної моторики? Перерахуємо деякі подібні іграшки, які можна придбати або змайструвати для дітей: • сортер; • пазли; • конструктор; • бізіборд; • мозаїка; • м’які книжки; • брязкальця; • кінетичний пісок;• кубики, пірамідки та ін. Розвиток дрібної моторики у дітей дошкільного віку!!! Важливо сказати, що дорослим потрібно намагатися займатися з дитиною регулярно. Особливо, якщо у малюка складнощі зі спритністю рухів. Але не перестарайтеся, виховання повинно бути усвідомленим. Обирайте іграшки, що розвивають моторику, які відповідають віку малюка. Пальчикові ігри, масажі поступово змінюйте на більш складні заняття. Звертайте увагу на настрій дитини. Займайтеся з нею тоді, коли вона в спокійному настрої. Спочатку гімнастика/масаж/ігри можуть тривати до 7 хвилин, потім починайте і більш тривалі вправи. Придивіться, які заняття дитині більше до душі і наддавайте перевагу їм, адже ігри повинні бути в радість і викликати зацікавленість. Щоб паралельно розвивати і мову дитини, говоріть з нею в процесі ігор. Проговорюйте, які іграшки для моторики рук вона бере, ведіть діалоги, придумуйте історії та ігрові сюжети. Також важливо не оцінювати малюка, не обмежувати в творчості. Зайві заборони і правила можуть «вбити» дитячу фантазію і креативність. Навпаки, хваліть дитини за досягнення. Ну і, звичайно, не залишайте маленьку дитину з дрібними іграшками без нагляду.15:27 03.02.2025
Як оволодіти основними навичками дітям з ООП
У світі особливих потреб основними навичками називаються навички адаптивного життя, або самообслуговування. Кожному потрібні певні навички, щоб просто прожити день. Навички, пов’язані з харчуванням, одягом та особистою гігієною, – абсолютні вимоги для всіх, хто бажає прожити навіть напівнезалежне життя. Якщо у вашої дитини є деякі проблеми, їм може бути не просто «здобути» навички самообслуговування, як це роблять їхні однолітки, що розвиваються за віком. Але це не означає, що вони не можуть засвоїти більшість або навіть усі вміння при правильному підході до навчання. Рекомендації: Вчителі, терапевти та батьки розробили набір прийомів, які разом або окремо можуть бути дуже ефективними у навчанні життєвих навичок дітям з особливими потребами. Аналіз завдань – це процес розбиття будь-якого завдання на його складові частини. Наприклад, чистка зубів включає пошук зубної щітки, зубної пасти та чашки, нанесення зубної пасти на щітку, чищення зубів, промивання, чищення щітки та ставлення предметів на своє місце, витирання рота та рук. Ось скільки по одинці потрібно вашій дитині засвоїти навичок, щоб ніби-то вивчити одну – чищення зубів. Створення візуального посібника. Багато батьків створюють наочні посібники, щоб допомогти своїм дітям з особливими потребами осмислити, запам’ятати та отримати ефективний спосіб, побудований із маленьких кроків, пов’язаних із виконанням завданням. Візуальний посібник може містити фотографії або картинки, вирізані чи намальвані, кожного кроку в процесі виконання. Їхня розташування має бути розміщене на видному місці для дитини, щоб вона бачила та згадувала як виконувати кожний наступний крок. З часом можна буде забирати по одній фотографії, стимулюючи дитину до відтворювання та самостійності. Підказки та полегшення. Спочатку дитині з особливими потребами може знадобитися велика допомога в запам’ятовуванні та правильному виконанні кожного кроку завдання. Підказки можуть включати фізичну допомогу. Як тільки дітки почнуть потроху справлятися, батьки починають «зменшувати» підказки. Наприклад, батьки перестануть допомагати фізично, за допомогою своїх рук, а натомість надають лише усні підказки (“не забудьте промити зубну щітку”). Поступово почнуть зменшуватися навіть і словесні підказки. Коли підказки стають не потрібні, дитина вивчила завдання. Багато дітей з особливими потребами є візуалами, і більшість з них добре навчаються через відео. Відеомоделі можна придбати, завантажити з Інтернету або створити для дитини самостійно. На відео має чітко бути видно, як виконується завдання. Також може бути корисно зробити відеоролик про свою дитину, щоб вона могла переглядати, вивчати та виявляти будь-які допущені помилки.15:18 31.01.2025
Поради фахівця ІРЦ (практичного психолога)
Поради психолога У дитини істерика? дієві поради для батьків. + Зберігайте спокій. Не кричіть у відповіль, дихайте глибоко, щоб не підвищувати напругу. + Перевірте потреби дитини. Запитайте себе: чи голодна, втомлена, або чогось їй не вистачає? + Будьте поруч. Спокійно скажіть: "Я тут, коли ти будеш готова поговорити". + Встановіть межі. Наприклад: "Я розумію, що ти засмучений, але не можна кидати іграшки" + Переключіть увагу. Запропонуйте щось цікаве: "Давай малювати" або "Хочеш знайти, де ховається іграшка?" + Назвіть емоції дитини. Наприклад: "Ти засмучений, бо не отримав іграшку. Це нормально злитися" + Не піддавайтеся на маніпуляції. Якщо істерика через відмову в чомусь дотримуйтесь свого рішення. Головне після заспокоєння обійміть дитину та обговоріть її почуття. Якщо жодна з цих порад не допомагає, спробуйте додаткові підходи: + Ігнорування (контрольоване). Якщо істерика не несе загрози дитині чи іншим, залиште дитину на кілька хвилин. Іноді вона заспокоюється сама, якщо немає "глядачів". + Сенсорна розрядка. Дайте дитині м'який плед, улюблену іграшку або запропонуйте потерти ручки чи обійняти подушку. Це може знизити напругу. + Фізична близькість. Спробуйте тихо обійняти, навіть якщо дитина пручається, але не примушуйте. Відчуття безпеки важливе. + Техніка “пляшки з водою". Уявіть, що емоції дитини - це "шторм у пляшці". Покажіть їй, як струсити пляшку з водою та блискітками, щоб побачити, як шторм поступово вщухає10:59 30.01.2025
Поради фахівця ІРЦ (вчителя - реабілітолога)
Корекційні вправи та ігри для дітей з особливими освітніми потребами. 1. Вправа «Повтори за мною». Дитина повинна по інструкції: а) протягнути руки вгору, вниз, направо, наліво (якщо не знає «направо», «наліво», то «на вікно», «на двері»); б) показати витягнутою рукою на названий предмет (вікно, стіл, книга і т.д.); в) намалювати крейдою (олівцем) круг (паличку, хрестик) вгорі, внизу, праворуч, ліворуч дошки (зошита). 2. Вправа «Який я сильний». Вправа для пальців рук: розчепірити пальці, стиснути кулак – розтиснути; з стиснутого кулака по черзі випрямляти пальці. 4. Вправа «Допоможи». Перекладати дрібні предмети (кульки) із однієї коробки в іншу. Зібрати розсипані на підлозі дрібні предмети в коробку. 5. Вправа «Я майстер». Проколювати товстою голкою дірочки в товстому папері. 6. Вправа «З’єднай». Крейдою на дошці або олівцем на аркуші паперу ставлять дві крапки, дитина повинна пальцем провести лінію, що їх сполучає (крапки даються в різних напрямках) 7. Вправа на рівновагу. Дитина повинна: а) пройти по накресленій лінії (пряма, круг, хвиляста); б) пробігти по дошці, несучи який-небудь предмет. Вправи для розвитку пам’яті та уваги 1. Вправа «Швидко назви». Показуємо дитині картинки і швидко їх прибирає. Дитина повинна по пам’яті назвати, що бачив. 2. Кілька разів вдаряють по долоні або олівцем об стіл. Дитина повинна сказати, скільки разів. 3. Вправа «Повтори за мною». Проводиться ритмічний стукіт (паличкою об стіл). Від вихованця вимагається повторити його. Вправи для визначення кольору, форми, величини 1. Показується якась фігурка з кольорової геометричної мозаїки (ромб, круг, трикутник). Дитина повинна вибрати таку ж за формою (по кольору). 2. Показується певна фігурка (з тієї ж мозаїки), а потім вона прибирається. Дитина по пам’яті повинна підібрати таку ж. 3. Розкладання різнокольорових кульок, кружечків, паличок в кучки по кольору. 4. Складання різних пірамідок. 5. Будування ланцюжком кубиків однакового розміру і одного кольору. Будування кубиків різної величини в ряд за принципом поступового зменшення розміру кожного наступного кубика. 6. Виставляють однорідні предмети різного розміру (грибочки, човники, ляльки і т.д.). дитині пропонують показати найбільшу – найменшу. 7. Розкладаються різні предмети контрастних кольорів. Дитині пропонують відокремити предмети одного кольору від предметів іншого кольору. Потім вчать правильно називати ці кольори; поступово вводять нові. Шляхом вправ на різних предметах, групуючи їх і називаючи колір, дитина навчається правильно розпізнавати і називати кольори. Можна використовувати намистинки, кульки, мотки ниток, смужки паперу, палички, прапорці, ґудзики, предмети, зроблені з пластиліну (кульки, ковбаски, яблучка) і т.д. Корекційні вправи для неспокійних дітей Для неспокійних, імпульсивних дітей доцільно заняття чергувати зі спеціальними вправами, які вимагають спокою і самовладання. Ці вправи можуть бути наступними: 1. Посидіти спокійно 5-10-15 секунд. 2. Посидіти мовчки, заклавши руки за спину. 3. Повільно мовчки проводити рукою по краю стола. 4. Тихо встати і сісти. 5. Тихо пройти до вікна (до двору), повернутися на своє місце і сісти. 6. Тихо підняти і опустити книжку (можна кілька разів). Ігри із будівельним матеріалом 1. Дитина будує за показом або по словесній інструкції. За показом. Дорослий кладе кубик. Дитина повинна зробити те ж саме. На цей кубик кладеться інший. Дитина виконує цю ж саму дію. По словесній інструкції. Дорослий мовою регулює дії дитини. «Візьми червоний кубик, біля нього постав такий же» і т.д. Деякі діти добре підпорядковують свої дії словесній регуляції і таким чином вчаться виконувати багато завдань. Діти краще будують за показом, наслідуючи кожну дію. 2. Дитина будує за зразком. Цей вид діяльності більш складний. Подається нескладний зразок і пропонується: «Побудуй таку ж саму лавку» («хатинку», «садок» і т.д.). Якщо дитина не може виконати завдання самостійно, слід їй в цьому допомогти.10:47 29.01.2025